Acne/Bumser.

Laserbehandling – Er du plaget af acne – bumser, ar eller strækmærker, kan vi hjælpe dig effektivt.

Hvad er acne?

læs hvad vores kunder siger

Bumser/Akne er fællesbetegnelsen for flere hudsymptomer, der er opstået som følge af betændelse i og omkring hårsækkens talgkirtel. Vi har talgkirtler overalt på huden. Deres funktion er at holde huden og hårsækkene let fedtet samt at beskytte og smidiggøre den. Nogle gange kan der gå betændelse i talgkirtlerne, hvilket viser sig i form af akne. Man anvender ofte disse betegnelser for symptomerne på akne:

• Hvide/lukkede hudorme: små hvide eller hule bumser
  • Mørke/åbne hudorme: små sorte eller mørke prikker på huden.
  • Papler: betændte røde bumser uden gul top
  • Pustler: betændte røde bumser med gul top

Hovedbunden, ansigtet og øverste del af nakken rammes oftest af akne, da det er de områder på kroppen, som har en høj koncentration af talgholdige hårsække. Herudover opstår akne også ofte på den øverste del af brystet, ryggen og skuldrene.

Læsioner af akne (ar efter bumser) forårsages af ændringer i hudstrukturer, der indeholder en hårsæk og dens tilhørende talgkirtel.

Behandling af akne
Hovedparten af al acne skyldes en bestemt bakterie ved navn Propionibacterium Acnes. Den videnskabelige forskning har vist, at Propionibakterien er udstyret med sin egen ”selvmordspille”. En ”selvmordspille”, der kan aktiveres af blåt lys med den rette bølgelængde og intensitet. Det ansvarlige stof er Porfyrin. Porfyriner er en del af det normale stofskifte hos P. Acnes og tjener det formål at absorbere lys fra omgivelserne og omdanne det til energi. Men når Porfyrinerne belyses med kraftigt blåt lys med en bestemt bølgelængde, begynder de at danne reaktivt oxygen, som virker som gift for bakterierne og ender med at slå dem ihjel.

Ved at kombinere blåt lys og laserterapi opstår en unik behandlingsmetode, der kan afhjælpe ovenstående problemer. Med Elos laserteknologi (radiofrekvent styret laserterapi) opnåes uovertruffen effekt.

Til behandling af blandt andet acne, ar og skinnebenssår anvender klinikken en helt særlig 3-trins-proces.

1. På behandlingens første trin udryddes en stor del af acnebakterierne med blåt lys.
2. Efterfølgende mobiliseres immunsystemet med laserterapi til at bekæmpe de resterende bakterier.
3. Til sidst stimuleres den naturlige opheling af huden ligeledes med laserterapi.

Der findes mange produkter til behandling af akne, men mange er uden effekt. Generelt set kan det siges, at succesfulde behandlinger viser beskedne forbedringer inden for de første par uger – først efter et 2-3 måneder begynder huden at udjævne sig.

Håndkøbsprodukter der indeholder Benzoylperoxid kan bruges til mild og moderat akne. Gél eller creme med Benzoylperoxid smøres ind i porerne to gange dagligt over det akne-ramte område. Udover at opløse den keratin, der blokerer porerne, forebygger Benzoylperoxid nye akne-læsioner ved dræbe P. Acnes bakterien.

Grundig vask og hudpleje kan også hjælpe med at fjerne bakterier og olier, som forårsager akne – men det modvirker hverken talg produktionen i talgkirtlerne eller vækstbetingelserne for bakterien Propionibacterium Acnes. Det er altid vigtigt at vaske hænder, før man rører et akne-inficeret område, da dette kan forebygge overflyttelsen af bakterier fra en kropsdel til en anden del af kroppen.

NB! Behandlingen har desuden god effekt på muskel-/ledsmerter, gigt og sportsskader.