Fertilitetsbehandling

Fertilitetsbehandling med laserterapi er noget forholdsvis nyt i Danmark, men flere behandlere har haft gode resultater med behandlingen af barnløse par.

Siden GigaLaseren blev lanceret i 2008, er vi begyndt at se flere og flere “laserbabyer” i Danmark og udlandet. Det drejer sig altså om børn født af en ellers infertil mor efter behandling med laserterapi.

Der er ingen bivirkninger eller ubehag forbundet med behandlingen.

Vi anbefaler laserbehandling til dig, der har symptomer på eller mistanke om nedenstående symptomer.

Symptomer

• Nedsat blodcirkulation til livmoder og æggestokke. Nedsat blodcirkulation kan skyldes alder/åreforkalkning, arvæv (f.eks. pga. tidligere operationer eller underlivsbetændelser), inaktivitet mm.

• Muskelspændinger i de omkringliggende muskler, som kan blokere for både nerve- og karforsyning

• Hyppigt tilbagevendende infektioner/inflammationer i underlivet som f.eks. herpes, candida (svamp), allergier eller klamydia. I disse tilfælde bør laserbehandlingen dog ikke stå alene, men kombineres med den almindelige medicinske behandling.

• Hormonel ubalance f.eks. pga. PCO/PCOS

• Nedsat æg-kvalitet f.eks. pga. høj alder

• Nedsat sædkvalitet

Behandlingsforløb

Hver behandling varer 15-23 minutter. GigaLaserens lyspanel dækker 500 cm2 og er placeret over det (nøgne) abdominale område. Vi anbefaler, at du får 5-6 laserbehandlinger i ugerne op til ægløsning/ægoplægning (med start 2 uger før ægløsning/-oplægning). Behandlingen kan med fordel kombineres med andre behandlingstyper.

Fertilitetsbehandling med laserterapi

Gennem supplerende fertilitetsbehandling med GigaLaser har vi de sidste mange år, været med til at hjælpe barnløse par, til at opnå gode resultater.

Kvinder over 40 år skal generelt altid forvente længere behandlingstid og lavere succesrate. De fleste mænd vil erfaringsmæssigt opleve forbedret sædkvalitet allerede efter 3 behandlinger.

Efter 2 ugers behandling er kvinden nu klar til at kunne opnå graviditet, og da laserterapi under graviditet siges at være kontraindiceret, skal laserterapien derfor stoppes. Hvis menstruationen indtræffer efter endt behandling, startes behandlingen forfra.

Hvordan virker det?

GigaLaseren stimulerer mitokondrierne (cellernes ”kraftværk”) til at producere mere ATP (= energi) i cellerne og dette forbedrer cellernes evne til at:

1. Formere sig
  2. Bevæge sig
  3. Sætte sig fast

Dette er præcis, hvad et befrugtet æg har behov for.

I forlængelse af disse mekanismer, vil det øgede energiniveau i cellerne forbedre blodcirkulationen, formindske muskelspændinger og reducere inflammation. Disse faktorer er alle gavnlige for de kvindelige kønsorganer og æggestokkenes slimhindebelægning i særdeleshed.
Laserterapi er også kendt for sin evne til at normalisere og blødgøre arvæv. Arvæv er ofte en væsentlig medvirkende faktor ved fertilitetsproblemer.

Der er for nylig gennemført et studie for at afdække resultaterne af laserbehandlingen. Ud af 239 infertile kvinder i dette studie, blev 66 % (158 kvinder) gravide ved hjælp af laserterapi. (kilde: PowerMedic Lasers)