PatientINFORMATION

Fjernelse af karsprængninger og solskader
i ansigt, på hals og bryst.

I Hellerup Laserklinik behandler vi karsprængninger og solskader i ansigt, på hals og bryst med Ellipselaser, intensivt pulserende lys (IPL) og radiofrekvens (RF), type Galaxy fra Elos. Karsprængninger i ansigt, på hals og bryst kan være en del af aldringsprocessen, men fremskyndes hos nogen ved for meget sollys. Også solarium kan fremskynde processen. Flere typer hudsygdomme kan give karsprængninger, bl.a. Rosacea. Karsprængninger kan også være en følgevirkning efter strålebehandling for kræftsygdomme, eller i forbindelse med forskellige typer medicin f.eks. Prednisolon.

IPL lyset søger mod de sprængte kars hæmoglobin (blod), så det koagulerer og forsvinder.

De røde kar lukker og rødmen reduceres. Huden bliver atter lys og ensartet.

Huden skal være så lys som mulig, og der må ikke anvendes selvbruner 1 uge før behandlingen. Det anbefales at sørge for, at huden er velplejet og ikke mangler fugt, inden man starter på behandlingen. Makeup skal afrenses inden behandlingen.

Lyset fra laseren opsuges af karrene, som efterfølgende ødelægges af opvarmningen.
Det kan føles lidt varmt i huden under behandlingen og der kan være let rødme i området efterfølgende.

Huden må ikke udsættes for sollys i 4 uger efter behandlingen, eller så længe huden virker påvirket af behandlingen. Det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at efterbehandle med cremer/salver. Du kan anvende dine cremer og makeup 2 timer efter behandlingen, hvis ikke andet aftales.

Det er almindeligt med let rødme og hævelse i området. Huden kan blive misfarvet og skjoldet, hvis den udsættes for sollys i indtil 4 uger efter behandlingen, eller hvis man er for solbrun under behandlingen. Derfor vil nogen opleve at behandlingerne må udsættes i sommerhalvåret. Er huden solbrændt optager den mere lys fra laseren og derved er der risiko for sårdannelse med efterfølgende lysfarvning af huden eller i sjældne tilfælde ardannelser.

Antallet af behandlinger vurderes individuelt. Behandlingstiden varierer fra 5 min. og opefter, afhængig af størrelsen på behandlingsstedet. Jo lysere din hud er, jo hurtigere ses et resultat. Behandlingen gentages typisk 1 gang om måneden, i alt 3-5 gange. Ofte ser man resultat allerede efter første behandling. Resultatet er permanent.